NÁVOD: Ako sa zlepšiť v tanci tréningom doma?!

Počas súčasného obdobia, ktoré nás núti byť viac doma a všetky aktivity vrátane tancovania realizovať z domu, sa mnohým začínajúcim alebo relaxačným tanečníkom môže zdať, že sa zastavil ich progres. NIE JE TO PRAVDA! Toto obdobie vám, milí tanečníci, ponúka jedinečnú možnosť zlepšovať sa. Zlepšovať svoju tanečnú techniku a vylepšovať veci, na ktoré ste na tréningu alebo medzi tréningami nemali čas. Prečítajte si nasledujúci návod, ako sa zlepšiť v tanci z pohodlia domova, a vrátiť sa na hodiny výrazne lepší. 

Priprav svoje telo na každý tréning

Súčasťou každého úspešného tanečného tréningu je správna príprava. Nejde pritom len o rozcvičku, ktorá by mala byť samozrejmosťou tanečnej lekcie a pod palcom by ju mal mať Tvoj tanečný učiteľ. Podľa metódy od Bonnie Bainbridge Cohen sa odporúča pred hodinou horúci kúpeľ alebo sprcha vrátane vlastnej masáže, ktorá stimuluje nervový systém. Podstatou je, že práve toto prebudí nervy a krvné kapiláry sa rozšíria; výsledkom bude lepšie prúdenie energie a lepší celkový pocit z tanca a tréningu.

Rozcvičte svoje telo aj kĺby

Pred začiatkom intenzívneho tancovania je vhodné začať s pomalými, cvičnými pohybmi, vďaka čomu Vaše telo nezažije stres napr. po celodennom sedení. Nech sa vám do rozcvičných pohybov vôbec nechce, venujte tomu pozornosť. Vhodné je začať najskôr od hlavy a chrbtice. Stále platí, najskôr rozhýbte stabilnú časť tela, až tak tú aktívnu. Rozcvička môže začať už tým, že sa uvedomelo vystriete, snažte sa akoby predĺžiť svoju chrbticu. Pokračujte cez rolovanie zhora dole v stoji. Nasledovať môže náklon do strany, jemné krúživé pohyby. Mali by ste pocítiť príjemné zahriatie organizmu. Potom prechádzajte cez pohyby bokov, kolien, členkov, až tak nasledujú ruky, nohy. Ak chcete návod ako môže vyzerať tanečná rozcvička, pozrite si moje YouTube video.

Predĺžte svoje svaly, dosiahnite lepší rozsah pohybov

Je dôležité uvedomiť si, že ak chcete zväčšovať svoj rozsah pohybov, dávajte si pozor, aby ste nenamáhali úseky, kde sa sval pripája ku kĺbu. Ak by ste si tieto časti preťažili, môžete si uškodiť a teda poškodiť kĺb, natrhnúť si sval, poraniť sa. Dávajte si pozor, aby ste na sval nepôsobili váhou. Sval by ste počas pohybu mali cítiť v strednej časti svalu, nikdy nie v šľache. Tiež pracujte so svalmi, ktoré ste predtým zahriali. Cvičte vždy v teplom prostredí. Najprv robte pohyby pomaly, až tak prejdite k švihom.

Oči sú vašou bránou k lepšiemu tanečnému pohybu

Počas tancovania sú oči nesmierne podstatné. Ak máte za sebou čo i len jednu hodinu tanca, mali by ste to od svojho trénera poznať. Oči sú totiž akousi navigáciou pre telo. Na základe očí viete, koľko priestoru máte na tancovanie, kde tancujte. Ak napr. chcete zvládnuť mnohopočetné tanečné otočky, potrebujete zvládnuť zafixovať pohľad na jeden stabilný bod. Urobte si POKUS: skúste tancovať a pozerať sa pritom na bod, ktorý je blízko. Vaše pohyby sa skrátia a zjemnia, pretože sa nechcete udrieť. Ak sa pozeráte na bod v diaľke, pohyb sa hneď predĺži, zosilní. Tiež by ste sa mali počas tancovania pozerať na body stabilné, nie pohyblivé. Nadobudnete väčšiu stabilitu počas krokov, skokov, náročných pohybov.

Stabilizujte svoj CORE

Ďalšou dôležitou časťou tela, ktorú je potrebné mať pod kontrolou je stabilita core-u (kóru), teda centra tela. Laicky povedané, trup. Posilnenie a stabilizácia brušného svalstva je alfa a omega pre všetkých tanečníkov. Skúste si položiť ruky na hruď a cítiť ako sa otvára. Následne si položte ruky na brucho a skúste svoje priečne brušné svaly spevniť, akoby ste ich chceli spojiť do jedného celku. Postavte sa počas týchto cvičení pred zrkadlo. Mali by ste mať pocit, akoby ste v sekunde vyrástli. Vaše tanečné pohyby sa týmito cvičeniami stanú krajšie, lepšie prevedené.

Dávajte si pozor na srdce a dýchanie

Správne dýchanie počas tancovania okysličí v tele krv a svaly. Veľmi veľa ľudí, ktorí začínajú tancovať (alebo celkovo športovať) zabúda na dýchanie. Každý sa sústredí hlavne na tanečné kroky a dýchanie odsúvajú na vedľajšiu koľaj, čo je nesprávne. Istý americký učiteľ baletu na úvodných hodinách tanca svojich žiakov učí len dýchať a spájať pohyb s dychom. Odporúča svojim žiakom sústrediť sa na to, ako počas dýchania spolupracujú pľúca a srdce. Ako nádych ide až do hlavy, kam putuje okysličená krv. Správne uvedomovanie si rytmu dýchania a tempa srdca pomáha tanečníkom aby energia vrátane okysličenej krvi pulzuje celým telom. Výsledkom je, že vydržíte tancovať dlhšie, neskôr sa unavíte. Práve preto je skvelé praktikovať tieto cvičenia doma, čím si viete zlepšiť dýchanie počas tancovania.

Posilnite svoje boky a ramená

Nohy a ruky sú neodmysliteľnou súčasťou tanečníka. Je preto dôležité rozvíjať ich pevnosť a stabilitu. Je na to jednoduchý cvik, ktorí poznáme všetci zo škôlky 🙂 LIETADIELKO. Postavte sa na jednu nohu, trup sklopte pomaly dopredu a ruky rozpažte. Skúste akoby plávať v tejto polohe do strán. Zatvárajte a znovu otvárajte ruky. Ak chcete zintenzívniť tento cvik, postavte sa na pravú nohu, ľavu vystrite za seba, pravú ruku vystrite, ľavou skúste krúžiť, pričom pozerajte za touto rukou. Vymeňte pozíciu.

Cvičte svoju predstavivosť

"Všetko začína v hlave!" ... a platí to aj v tancovaní. Potvrdí vám to každý tanečník. Chcete si zlepšiť svoj tanečný pohyb? Predstavujte si ho. Chcete rozhýbať svoje ruky, pretože vám pripadajú drevené? Veľmi dobre účinkuje predstava, že sú vaše ruky chápadlá medúzy, ktoré plávajú. Chcete naopak pohyby rúk spevniť? Predstavujte si počas tancovania, že sú vaše ruky krídla vtáka, ktoré nechcete povoliť, lebo by ste spadli. Ak chcete robiť krajšie pohyby kontrakcie, predstavte si seba ako špongiu nasiaknutu vodou. Špongia je pórovitá, chcete zo seba vytlačiť pohybom vodu.

Tak čo hovoríte, ako sa vám pozdávajú uvedené tipy ako trénovať a zvyšovať svoju tanečnú profesionalitu? Našli ste sa v niektorých z bodov, získali ste týmto článkom motiváciu a možno aj novú nádej, že byť doma nie je v skutočnosti až také strašné? Budem veľmi rada, ak áno. Ak sa vám tento článok páčil, budem sa tiež tešiť, ak ho budete zdieľať so svojimi priateľmi a ďalšími tanečníkmi. Verím, že sa čoskoro vidíme na kurzoch tanca.